Vi har vores eget køkken, hvor vores køkkenmedarbejder laver lækker og varieret mad til os gennem hele dagen. Vi serverer både formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad - og til de børn, som bliver afleveret tidligt om morgenen, tilbyder vi også morgenmad. Maden vi spiser er varieret, og i løbet af en uge står menuen typisk på både suppe, fisk, rugbrød, masser af vegetariske retter og indimellem også kød.
Mad- og måltidspolitik
I Flora glæder børnene sig til måltiderne, hvor der er faste rutiner og rammer. Maden er forskellig fra dag til dag og fra uge til uge. Måltidets ramme er forudsigelig, men måske er der en ny ret på menuen, vi skal lære at kende. Under måltidet bliver vi ikke forstyrret, der er ro og tryghed. På nogle stuer synger vi en måltidssang eller siger en remse, inden vi må begynde at spise. Det gør, at børnene bliver opmærksomme på, at nu sænker vi tempoet og skal nyde måltidet sammen.
I Flora er det vigtigt for os, at måltidet skaber en ramme for, at børnene har lyst til at være med til at dække bord, sende maden rundt, tage mad op på egen tallerken, hælde vand i koppen, øve sig i at spise med bestik, tørre op hvis der spildes, rydde sin service op når måltidet slutter, skrabe rester i en spand og vaske hænder og mund efter måltidet. Vi lægger også stor vægt på madmod hos vores børn.
Det kan tage tid at turde smage på en ny madvare, men hvis man får den tilbudt hver gang, måske som en smagsprøve, kommer der måske en dag, hvor barnet tør smage. Barnet kan se, på de andre børn og den voksne som smage, og dette kan hjælpe barnet med til at få større madmod, men vi har tålmodighed og rummer børnenes forskellige madmodsniveauer.
Under måltidet har vi mange gode samtaler om den mad, vi spiser, fx hvor vokser grøntsagerne og er det fisk eller kylling, vi spiser. Vi vægter de gode samtaler højt. Her kan der også tales om former, farver, smage og navne, om børnene har smagt det før, eller om de har prøvet at lave mad med råvarerne før.
Vores pædagogik i måltidet indeholder også, at der er god tid til at alle selv tager mad op på tallerkenen. Tid til at vente på at alle har fået mad. Tid til at nyde maden. Tid til samtaler og tid til ro. Tid til at udvikle nye og gamle relationer omkring bordet.
Nogle børn har brug for at blive guidet gennem måltidet. Det har også stor betydning for børnene, at den voksne spiser med, for vi voksne er rollemodeller for børnene og herigennem viser vi et positivt fællesskab omkring måltidet. Vi vægter en god sparring med vores personale højt, så børnenes ønsker bliver hørt og vores gode mad hele tiden kan udvikle sig. Sommetider er børnene i børnehaven også med til at lave noget af vores mad, fx rugbrød til croutons til suppen eller brød til eftermiddagsmad.