Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evalueringskultur

Evalueringskultur

 

”Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Lederen er ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædago­giske mål og herunder en vurdering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Evalueringen skal offentliggøres.

Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sam­menhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen.”

 

Det er ikke et lovkrav at beskrive dagtilbuddets dokumentations- og evalueringspraksis i den pædagogiske læreplan, men det kan være en fordel i udarbejdelsen af læreplanen at forholde sig til den løbende opfølgning og evaluering af indholdet i læreplanen.

 

Hvordan skaber vi en evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer vores pædagogiske læringsmiljø?

Det vil sige, hvordan dokumenterer og evaluerer vi løbende vores pædagogiske arbejde, herunder sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og de tolv pædagogiske mål?

I Klynge IØBI-I har vi valgt at arbejde systematisk med SMTTE-modellen.

I klyngen bruger vi Redskab til selvevaluering fra EVA

 

FLORA

 

I Flora har vi en cirkulær tilgang til vores dokumentation og evaluering. Vi forholder os til det enkelte barn og børnegruppen hver eneste dag - i den aktuelle situation og i fremtiden. Derudover evaluerer vi vores læringsmiljø, hvor vi vurderer om der er en sammenhæng mellem dette og børnenes udvikling, trivsel og læring.

 

Vi har skabt en evalueringskultur i dagligdagen samt i vores mødevirksomhed.

 

I klynge IBØ-I har klyngeledelsen i fællesskab besluttet at klyngens institutioner anvender SMTTE modellen til at evaluere og reflektere systematisk. SMTTE-modellen anvendes f.eks. til evaluering samt opfølgning af enkelte aktivitetsforløb og pædagogiske handleplaner samt praksisfortællinger.

 

 

 

 

Hvordan evaluerer vi arbejdet med den pædagogiske læreplan, som skal foretages mindst hvert andet år?

Floras læreplan vil blive evalueret og drøftet løbende, når det har relevans i forbindelse med flg. mødefora, hvor der gives feedback og evalueres herunder: stuemøder, teammøder, personalemøder og i Floras forældreråd.

Som et led i en systematisk og udviklende evalueringskultur vil vi nedsætte en læreplansgruppe med pædagogisk leder, en repræsentant fra hvert team herunder Floras fyrtårn, der en til to gange årligt mødes for at evaluere den pædagogiske læreplan og ser denne i forhold til vores praksis.