Kultur, æstetik og fællesskab”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.” I Klynge IBØ-I præsenteres børnene for forskellig kultur bl.a. gennem tilbud fra kommunen samt vores nærmiljø. Børnene stifter bekendtskab med forskellige æstetiske læringsrum og udtryksformer og får mulighed for at arbejde skabende med disse. Herigennem udvikles og stimuleres børnenes fantasi og kreativitet. Vi arbejder i klyngen med inkluderende fællesskaber hvor forskelligheder bliver set som en styrke, der bidrager til fællesskabet. Vi fejrer i klyngen danske traditionelle højtider og forholder os nysgerrige overfor andre kulturers traditioner og værdier.
Institutionerne i Klynge IBØI-I skal være rummelige miljøer, hvor forskellighed i individualitet og / eller kultur fremhæves som en berigelse. Derfor skal børn opleve at forskellighed er en styrke for fællesskabet. Børnene skal udvikle tiltro til egne demokratiske handlemuligheder i en kompleks og til tider uoverskuelig omverden. Derfor:
|
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
|
|
FLORA
Kultur er noget, der opstår i fællesskabet.
Vi ser mangfoldighed som en kvalitet og er af den opfattelse at vores omgangstone og væremåde overfor hinanden, respekten for forskelligheder, ligeværdighed og gensidig respekt i Flora tilsammen er forudsætninger for, at børnene lærer og forstår omverdenen og således bliver i stand til at rumme egen og andres kultur i fællesskabet. Denne målsætning understøttes af en hverdag, hvor de voksne er anerkendende samt støtter og udfordrer børnenes personlighed, nysgerrighed, m.m., hvilket fordrer rummelighed og åbenhed omkring forskellige måder at gøre ting på, plads til medbestemmelse og åbenhed overfor nye ideer og handlemåder. Det er væsentligt at de kulturelle rødder og værdier, barnet har og tilegner sig i hverdagslivets arenaer imødekommes af det pædagogiske personale.
De voksne skal være gode rollemodeller for børnene. Når vi voksne omgås med hinanden på anerkendende vis, vil det påvirke børnenes omgangstone. Når vi bruger vores ressourcer og engagement, kommer det børnene til gode.
Vi tilrettelægger vores læringsmiljøer, så vi tilgodeser kultur, æstetik og fællesskab.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden. Derfor arbejder vi med at skabe læringsmiljøer, der formidler glæde ved æstetiske oplevelser og skabende praksis.
I Flora ser vi børn som medskabere af kultur. For at kunne skabe kultur, skal vi møde kultur. At tilegne sig ny viden og læring er en proces, der fordrer erfaringer, fordybelse, sansning, fantasi, nysgerrighed og en eksperimenterende tilgang.
Derfor er det afgørende, at det pædagogiske læringsmiljø rummer det æstetiske aspekt - det sanselige og skabende i hverdagen og i kunsten, der aktiverer børnenes sanser og følelser. Læringsmiljøet indeholder en udtryks- og en indtryksdimension. Den æstetiske og skabende praksis er kendetegnende for udtryksdimensionen, hvor indtryksdimensionen er, børnenes egne æstetiske oplevelser i mødet med kultur.
TILTAG
- Vi har fokus på højtider og fællesskabet med børn og forældre herunder juleklip, fastelavn, påskefrokost, Floras og barnets fødselsdag og halloween
- Vi har samling og holder fællessang tilpasset børnenes udviklingsniveau
- Vi arbejder med og har temaer om andre landes kulturer
- Vi har plantedag/uger
- Vi skaber rum for at børnene på egen hånd kan søge inspiration og oplevelser i forskellig litteratur, billedbøger, musik, foto, film
- Vi benytter os af kulturelle tilbud og arrangementer i lokalområdet herunder besøg på det lokale bibliotek, teaterforestillinger, museumsbesøg og byens kulturelle vartegn
- Hver dag har alle børn mulighed for kreativ udfoldelse
- Vi laver cirkus, teater og koncerter såvel planlagt som spontant
- Vi anvender dialogisk læsning
- Vi har åbne døre i afdelingerne