Natur, udeliv og science”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension. Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.” Alle børn skal tilbydes rammer, der skaber mulighed for at være eksperimenterende og sansende. Læringsmiljøerne skal understøtte at børnene får mulighed for at undersøge sammenhænge og årsag/virkning. Derfor:
Klynge IBØ-I er en del af Stærkt samarbejde med Strandvejsskolen, som er kompetencecenter for it- og læring. Gennem dette samarbejde har vi valgt at koble os på, hvilket betyder at vi får uddannet personale til at inddrage science i dagligdagen. Vi har indrettet et science-funktionsrum med mini makerspace. Deltagende børnehaver i Stærkt Samarbejde har alle mulighed for at benytte rummet. Hver af klyngens børnehaver har mindst en medarbejder, der har særlig viden inden for science. |
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
|
FLORA
I Flora skaber vi læringsmiljøer, hvor vi sammen passer på og fordyber os i naturen, udeliv og science. Det er en stor del af vores pædagogiske hverdag. Vi lader børnene gøre deres egne erfaringer, giver børnene plads til en nysgerrig, undrende, undersøgende, eksperimenterende og legende tilgang til hverdagen. Vi giver både børnene mulighed for oplevelser på vores egen legeplads, men også ude på grønne områder i nærmiljøet, samt på ture længere væk, som f.eks. i skoven og ved stranden.
Her tager vi udgangspunkt i børnenes interesser, og hvad der optager dem, som derved bliver det bærende element i vores planlagte pædagogiske aktiviteter. Samtidig udfordrer vi også med anden viden, nye emner og erfaringer, som rykker ved børnenes eksisterende forståelse. Således får børnene mulighed for at danne erfaringer med årsag, virkning og sammenlænge. Ligeledes er naturen et godt udgangspunkt for kategorisering og systematisering, som er med til at give børnene en begyndende matematisk forståelse.
TILTAG
|